LONTARAN KATA

Keindahan dunia bukan kekal..tp keimanan di dada menjadi kayu ukur sejauh mana kita berpegang kepada agama Islam yang satu dan mentaati perintah ALLAH yang Maha Esa


Saturday, February 26, 2011

MoDuL oh MoDuL

Wah, dh beberapa hari aku x tulis blog. Selalunya, bk blog sbb nk chek ade citer baru di update x. Hahaha. But today, tiba-tiba aku tertarik nak menulis blog aku, menceritakan pengalamn aku melalui modul tadi.. Pegh skema lah plk aku pnye ayt ni kan. hahaha.
Actually, ni first time aku rasa menghadiri modul adalah satu nikmat disamping menambahkan ilmu pengetahuan. Petang ni, kitaorg di beri ceramah. tapi, ceramah yang sangat bermakna pada aku. Mngkin pada certain orang, modul = membosankan, hakikatnya, sebelum ini, aku pun mcm tu jgk, tp bl dengar apa yang En Rashid and En Azman perkatakan, sangat memberi impak dalam hidup aku.
Dalam ceramah yang diberi oleh En Rashid td, dia bnyk menekankan kepentingan kita menjadi pemimpin. Tanpa sedar, kita sentiasa menjadi pemimpin tidak kiralah diri sendiri atau org lain. Satu hakikat yang tidak dapat disangkal lagi. Beliau jugak banayak menekankan mengenai keagungan Tamadun Islam dalam memipin dunia. Zaman Rasulullah menjadi contoh bagaimana perkembangan manusia itu berlansung. Aku cukup tertarik bila dia turut menceritakan mengenai kisah seorang pengembara yang memerhati seekor semut yang menolak sebongkah gula yang 3 kali ganda dari badannya untuk masuk ke sarang semut tersebut. Dengan usaha yang gigih, perkara yang nampak mustahil pasti berjaya dilakukan. Ia memberi satu kesedaran pada aku tentang betapa pentingnya usaha yang gigih serta tawakal kepada ALLAH S.W.T dalam mencaturkan kehidupan kita ini. Ternyata tidak sia2 masa 2 jam yang digunakan untuk mendengar ceramah tersebut.
Setelah selesai je En Rashid kitaorang pnye ex KP memberi ceramah, sesi disambung pula oleh Dr Azman. dalam ceramah ni, beliau banyak menyentuh tentang kemahiran pembelajaran kendiri. Kat sini baru aku sedar, rupanya banayk teknik beljar yang erlu aku praktikkan tetapi hakikatnya, aku x praktikkan. dalam post nnti aku terangkan sikit, mcm mn nk wat article review yang best, selepas aku belajar td kat ceramah. hehheheh..
oklah.. dah banayk sangat aku bercerita ni, t kita samabung lagi ok. Chow

Smbil dgr ceramah, sambil bergambar bersama bela

me...

Bella

No comments:

Post a Comment